Friday, November 19, 2010

 Melayu

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu di tanah
Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu,
Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani,
semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua’alaf bertakrif Melayu.

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali 


Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.


Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing

Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni 

Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut


Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:

“Dagang lalu nasi ditanakkan 
Suami pulang lapar tak makan 
Kera di hutan disusu-susukan 
Anak di pangkuan mati kebuluran”
Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan

Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya

Menjadi tuan di negara Merdeka.

( Usman Awang)

Tuesday, September 21, 2010

sayang...


Tiada bait seindah paras,
Tiada harga ternilai sayang,
Kasih suci yang ku hias,
Hanya untuk dirimu sorang...


Tiada rasa yg terucap,
Tiada kata yang terkelu,
Bukan hanya untuk sekejap,
Selagi diri masih kau perlu...


Harum sayang meniti diri,
Harum kasih meniti hdup,
Tidak sanggup abang sendiri,
Setelah berjanji kasih tak redup...


Setelah sibuk mgintai kasih,
Hanya hati menabur rndu,
Memang jauh kita berkasih,
Hingga hati terhias rindu...


Bukan mudah hdak berkasih,
Tawa hilai jadi peneman,
Namun hati ingin berkasih,
Seribu tahun seumur zaman... 


KHAS BUATMU SAYANGKU...
MARAHAINI MAULA...




Monday, May 17, 2010

Musin cuti sudah tiba..budak2 U semua da start cuti..Aku masih terkial2 di kolej..Aku terpaksa habiskan cross dahulu sebelum dibenarkan balik..Tuhan sahaja yang tahu bertapa aku rindu pada suami yang tersayang..Setiap hari aku memujuknya sepuya bersabar menanti kepulanganku nanti..Aku sedih bila terkenang pada suami yang terpaksa memahami keadaanku..Tapi itulah nasib kami..Abg..sayang memohon maaf sekiranya abg terpaksa menangggung derita ini..sayang akan cuba lakukan yang terbaik untuk abg..Langit dan bumi menjadi saksi cinta kita bersatu pada 6hb mac 2010...Tidak akan ku siakan apa yang telah aku peroleh sekarang..Aku bersyukur kehadratmu illahi atas pemberian rahmatmu pada ku..menganugerahkan seorang yang teristimewa padaku..dialah kekasihku sehingga akhirat..seyum tawamu ku ingati selalu..gurau sendamu berawangan di mindaku..sentuhanmu terasa di tubuhku..usikan nakalmu mencuit hatiku..abg semua ini madah cinta yang dicipta..cinta kita tidak dapat digambarkan dengan madah indah kerana cinta kita lahir dari hati bukan lahir dari bibir yang bisa merungkai kata2 yang menentuh dijiwa..

Sunday, May 9, 2010

salam....
salam satu hati...

Assalamualaikum w.b.t...
arinie tergerak hati nak menulis,dek terrrr -ase,ngan statement jangkitan H1N1 k.chik...
ish2....
knapa leh jangkit tue ek,klu nk tau kene tanya tuan nye badan lar,
harharhar....
mesti kene marah balik kang...

walaupun dapat berjumpa seketika,rasa terubat sedikit perasaan rindu yang dah lama membara....
pernah juga terdengar ttg angin rindu...
bru kini abang belajar ttg rindu,dah lepas kawin,makin rindu rasanya...
dek hilai tawamu...
dek gelak manjamu...
dek senyum manis mu...
dek kesabaranmu...
dek ketabahan mu...
sume buat abang tak dapat lelapkan mata..
ade sesal bila bee di jangkiti selsema bawaan abang..
tp ape nakbuat...
dah ter-passing pulak...
klu buleh memang nak ambik balik...
tapi jauh sangat...
harapan abang agar bee lekas2 sembuh...
dan dapat mengambil exam dengan sempurna...

maafkan abang yer sayang...
tak terdetik pon niat abg,nk sayang tanggung sakit abang..
hehehe...

thank for your sweet gift...
cute sgt..
cam abang...
hahahaha...

belajar leklok...
demi keluarga yang sedang kita bina nie tau...
doa abang dan keluarga...
agar sayang dapat keputusan yang cemerlang....
3.6 tau...
same ngan janji yang dulu...
klu dapat...
abang bg surprise gift...
plus tarian chicken dance...
hahaha...

                  (*~~~*)
 dari suami mu yang nakal sgt!!!
Muhamad Yusrizal Nizam Azmi

Saturday, May 8, 2010


Assalamualaikum...sehari lagi aku akan menduduki peperiksaan akhir semester 3..Nak cakap tension sangat 2 takdela..Tapi sedikit kebimbangan tentang lulus @ gagal 2 memang aku bimbang cz kalu gagal bermakna aku terpaksa duduk lama lagi dekat kolej ini.Dan ini bermakna aku tak dapat berjumpa dengan suami kesayanganku yang comel 2..hehe..Syukur cz semalam aku selamat dapat berjumpe dengan hubby ku..Sesampainya di terengganu malas pulak aku memikirkan tentang kolej yang memang aku bosan dengan undang2 mengarutnya.,Malam sebelum bertolak aku x daapt lelapkan mata..entah apa yang aku fikr..mestila tentang suamiku..Suamiku suka membuat kejutan padaku..Setibanya dirumah aku mendapat satu surprise ala surprise birthday party..JENGJENGJENG!!!Nah kau baju satu lambak dekat ruang tamu..apa harus aku buat terpaksa la aku kemaskan..isteri solehah..Tapi suami ku lagi soleh dari aku..dia cakap b xpayah buat semua ni..biar abg yang kemaskan..Itulah suamiku yang ku kenal selama ini..selalu memberi muka pada isterinya..terubat rindu yang terpendam selama ini..tapi paling aku hargai ialah pemberian hadiah paling berharga sebelum aku pulang ke  kolej ialah hadiah PENYAKIT SELSEMA YANG DIBAWA DARI PERAK..Terima kasih atas pemberian hadiah yang cukup berharga itu.:p

Wednesday, May 5, 2010

Mother's day's....
Hari ibu...
mummy time...

sume ttg ummi....
semua adalah utk wanita yg bergelar ibu...
satu perhargaan kecil untuk satu pengorbanan yang maha
besar oleh ibu...

Dari sejak aku di kandung...
ke hari aku bersanding...
sehingga aku menghembus nafasku yg terakhir...
tidak akan pernah hilang sisa pengorbanan mu...

penat lelah melayan kerenah kami...
walau berapa besar dosa kami,
kau masih mampu tersenyum dan memaafkan kami...
walau sejauh mana kami teralih arah panduan...
kau akan terus datang membantu arah perjalanan hidup kami....

ummi...
apa yang mampu kami ungkapkan lagi...
apa yang mampu kami balaskan lagi...
tiada lagi yang mampu kami tunaikan
agar terbalas jasa-jasa mu itu...

hatiku merintih melihat keringat mu jatuh ke bumi...
namum sume itu tidak bisa dibalas dengan wang ringgit...
kasih anak mu ini bukan tandingan dengan penat lelah mu selama ini...
hanya ku harap dapat terukir senyuman di bibir mu kerna kejayan ku hari ini...

ummi...
walau kini kami telah bergelar suami dan isteri...
namum jasa-jasa mu sebelum ini...
takkan hilang di arus masa...

Anak mu ini bersyukur kerana kau masih sanggup menemani kami...
tika susah dan senang...
sehingga kini
Allah s.w.t sahaja yang mampu membalas jasamu selama ini...

Warkah buat bonda tercinta...
(Manirah binti Abdullah)
(Rahimah binti Mamat)

Yusrizal & Marahaini


Doa Kami....
YA ALLAH...
YA TUHANKU...
AKU MEMOHON AGAR KAU BERKATI LA HIDUP IBU KU...
TEMPATKAN LAH BELIAU SETEMPAT DENGAN ORANG YANG KAU REDHAI...
JADIKAN LAH HIDUP BELIAU PENUH KEBAHAGIAN SEBAGAIMANA YANG TELAH BELIAU BAHAGIAKN AKU...
BERIKANLAH KEKUATAN KEPADANYA DALAM MENERUSKAN HIDUP YANG PENUH DUGAAN...
KURNIAKAN LAH MEREKA KETABAHAN DALAM MENHADAPI KERENAH KAMI...
BERIKANLAH KESENANGAN SEBAGAIMANA YANG BELIAU BERIKAN KEPADA KU...
LIMPAHKAN LAH RAHMAT MU SEPANJANG HIDUPNYA...
AMIN YA ROBBAL ALLAMIN....
AMIN....

Saturday, May 1, 2010

Kursus induksi Trolak 6/2010

salam....
Akhirnya selamat pulang ke rumah hari nie,walaupun perit yg dilalui kadang2 jerih nk dihadap...
namum aku tetap meneruskan langkah sebaik mungkin...
setelah lebih kurang 10 hari merantau,dari 22hb hingga 1hb mei...
perjalanan yang cukup panjang...
letih,gembira dan berilmu...
Tiga perkataan yg mengambarkan tentang kursus kali ini...
bermula dari perjalanan ke angkasapuri yg memenatkan,menginap di ipptar walaupun sekadar beberapa jam...
walaupun hampir 50% yang mengikuti kursus tue,muka yang telah aku kenali namum masih jua ade kenalan baru yang terus melebarkan cara pemikiran ku melalui ragam masing2...
pengalaman pertama ke trolak rupanya sedikit tersasar berbanding dengan apa yang aku cari dalam web...
kelakar pon ade bila aku dengan yakin dan pasti apabila diserahkan anak kunci untuk bilik di aras 3...
tercari-cari lift sebagai talian hayat untuk naik ke bilik buat aku kecewa apabila dipaksa melangkah untuk naik ke bilik selama di sana...
sesampai di bilik,belum pon sempat melepaskan lelah...roommate yang akan menemankan aku untuk malam2 seterusnya pon masok mengenalkan diri sebagai ''BOY''...
walaupun baru ku kenali,namum ade keserasian yang mencelah diantara kami,bukan aku nak bermadah,tapi tue lar yang aku belajar dalam salah satu sesi ceramah di sana...
''sampai pon dah sampai,xkan nak patah balik''
kata2 yang dipegang sewaktu disana...
bila aku rasa dah xde kudrat nak buat sesuatu,tue lar yang aku tanamkan dalam hati....
malam pertama pon dah kene buat aktiviti,sedangkan aku xtido dah lebeh 24 jam masa tue....tapi layankan jua....
balik terus tertido...xsempat nak say goodnite kt wife...
tiap waktu disana memang tak dapat aku lupakan isteri,tp dek kerana memikirkan t'jawab terhadap kerja,aku teruskan jua tanpa kelibat nasihat isteri...biasanya,hp memang kt tangan la,ape pon memang nk bincang ngan dia dulu...
bukan xleh wat keputusan sendiri,tp memang dah selalu cmtu,jd tebiat...
hari kedua pon camtu,pagi2 lgi dah kene bangun...kata nya ade poco2....
tarian yang memang aku xminat,tp dek kerana tugas...aku pon pusing la jugak walau keras macam bangku...

Alahai...bila aku masuk group,baru aku perasan aku jumpa pulak ngan spesies yang xnak salahkan diri sendiri tp amik org yang spesies cam aku nie untuk disalahkan...
umm....layan memang la layan....tp sakit gak hati,dek kerana jumpa boss yang cikit bingai,xpandai nak operate orang bawahan,aku pon xpandai,tp dr kursus yang sebelum nie (kursus kempimpinan dan organisasi/kursus btn modul siswa) dapat la aku tengok mana kelemahan boss...
bila yang atas asyik masuk angin jer,yang bawah nie pon wat xreti jer la....
aku???
xleh wat pandai... nanti cakap gila kuasa lak...
ceramah disana...?
ok lah,ade gak yang besssttt giler walau ade yang ngatoook siot.
setelah beberapa hari barulah aku boleh bercakap ngan sume ahli,(bukan malu tp analisis dulu)
mana tau nanti xsama bulu,bergasak plakk...
aku memang jenis bukan kaki bergambar,puas la nak elak,tp banyak keping gak r yang berjaya di pooose....
hahahaha....memang poyo habis la....
aktiviti luar aku layan jer sume,memang best..sampai pecah kaki aku...
dok tahan sakit...tapi leh senyum lagi,bangga gak la ngan diri aku...
paling terkejut bila di umumkan sebagai
 Peserta Lelaki Terbaik bagi Kursus Induksi Modul Umum 6/2010....
buat2 terrrrcapub la,padahal dalam hati dah terlompat2....
 hahahaha....
tangan pon lambai cam aznil....sioooot jer perangai....
wakakakaka....

# buat teman2 sume,maafla klu aku xmesra,terkasar bahasa,sombong....memang aku jenis camtu,korang akan faham klu dah lama kenal aku...
# buat baby boo...maaflah kerana cibuk dengan kursus sehingga leka ngan t'jawab sebagai suami...
hadiah paling besar buat diri aku dari felda trolak,adalah demam yang xkebah2 lagi....
aduhai....
Letih...

Wednesday, April 21, 2010

Kopratasa : Permata Untuk Isteri (HQ Audio)




Kopratasa

Permata (Untuk Isteri Ku)
Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami
Kerana engkau isteri


Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

Hari ini...

Assalamualaikum....
salam satu hati....
hari nie terasa sedikit ringan,ditempat keje...
xbanyak keje,wlaupun ade sikit bawah trail...
leh tggu lg tue,banyak yang da di settlekan...
maklum lah,esok malam dah nak berangkat meninggalkan umah dan opis,xlama pon...awal bulan depan balik lar...
kemana...???
ke Felda Residen Trolak,Sungkai,Perak
kursus disana....bagus gak dapat g kluar nie,leh tenang kan fikiran....
kekadang kita kene lah menukar suasana tempat keje....
bru lah minda cerdas,leh terbukak minda tue ckit...
harap dapat menimba pengalaman baru disana...
ntah mcm mana kursus nanti,mesti penat...tp dek stok ngn kawan2 baru,biasa penat tue xterasa...
jauh meninggalkan kak chik di kelantan..
ntah mcm mana lah klu lama sgt nanti...penat dok menahan rindu,walaupun xpergi lagi pun,hati dah mula rindu...
resah memikirkan keadaan berjauhan nanti...wlaupun skunk dah jauh,tp klu bergerak dari sini xsampai dua jam pon...

Ntah kenapa semangat untuk berkomuniti semakin hilang,mungkin dek kerana terlalu banyak hal dengan jabatan,menjadikan masa terasa pendek untuk kuar malam dan lepak ngan ahli2 bom yang lain.
banyak lgi plan yg xdijalankan...
tgok la cmner nanti

td ade gak terdetik bibit kerisauan,bila nk g jauh nie....yela,keadaan skunk bukan selamat sgt,mcm2 perkara terjadi kebelakangan nie...
sayang...jaga diri tau,tika abang jauh dirantau an....hahahaha....
jiwang sgat lak....
k... lar,tue jer.....
ckup la cnie dlu....kat perak lak tulis keadaan disana...

Saturday, April 10, 2010

BENUA YANG TERCIPTA


Assalamualaikum..
Hati ini selalu bertanya tentang kamu..
Tentang kebahagian kamu..
bersamaku...
Sayangku..
ku harap jurang yang terbina tanpa kita pinta ini..
Tidak menjarakkan hati kita..
Jurang yang terbina ini..
Tidak memisahkan perbicaraan romantis kita..
Jurang yang terbina ini tidak mengganggu kasih kita..
Sayangku..
ku harap kau pasti dengan kehidupan engkau sekarang..
ku harap kau mengerti aap yang ku harapkan..
Kebahagian yang kita impikan
Kebahagian yang kita harapkan..
Dalam kepayahan hidup hari ini..
Aku ingin kau fahami..
Faham dengan gerak seni rentak dunia.,.
Yang bisa menggongcang dunia yang kita bina..
dunia yang bakal kita tempohi..  

Thursday, April 8, 2010

CETUSAN RASA....

salam...
hari ini...
kita mulakan dengan lembaran baru,setelah menutup kisah kehidupan semalam...
semalam...
tiada yg mampu diucap selain bekasan yg tinggal terlalu menguris hati...
namum apa yang mampu adalah meneruskan hidup untuk mencari sesuap nasi...
pepatah melayu...
hari semalam adalah sejarah,hari esok adalah perancangan...
hari ini terus menjadi warkah untuk di hiasi kita....


achik memang xnak membicarakan ttg apa yg berlaku semalam...
ketika ini,apa yg mampu achik pkir adalah t'jawab yg perlu di sempunakan.
mujur la kak chik banyak memberi nasihat dan sokongan untuk achik menjadi pekerja yg lebih baik...
terima kasih bee...
puas achik melilau setelah balik dari opis sekitar jam enam setengah,walaupun waktu opis arini setakat tiga setengah..tp dek kerana nak menyiapkan setting untuk karaoke di karnival ulangtahun rtm di opis nie terpaksa la balik lewat...xpe,ikhlas buat sume tue...
achik pon ronda lar bandar kuala terengganu nie,klu balik awal pon dok layan perasaan geram jer...baik lilau dulu,tggu isteri kesayangan balik keje...klu dpt dgr suara dia sekejap pon xpe,sejuk ckit hati nie...
ciap achik mandi,tepon pon berdering....
ring....ring...''bunyi ringtone halimah jongang''
lega kol tue dari isteri tercinta,rindu sgt....seharian dilalui seorang diri,sedih sgt....
tp sayangku tue lagi letih,seharian berkerja shift petang,terpaksa la wat laporan kat suami nie...
sempatla mendengar rintihan isteriku yang comel tue ngomel cam budak kecik,sebab kene buat sume keje kat wad....
mybe org lain dalam wad tue sambut hari buruh kot....tak pun dibayar untuk duduk dan lepak di wad....
kekadang,belajar nursing nie lebih letih dari keje,coz sume nak kene buat masa tue...bguih jugak macam tue,nanti dah keje tak la terkebil-kebil...
semalam jugak achik dapat perkhabaran gembira apabila kak chik lulus sume subjek exam.
tahniah sayang!!!!
emuaah...
tp masih ade final....belajar betul2 tau...
buktikan kita boleh berjaya walaupun dah berkahwin...
malah lebih berjaya dari sebelum nie...


Abang tahu bahawa sayang pandai dalam pelajaran....
abang harap istana yang kita bina bakal jadi pemangkin untuk sayang lebih berjaya....
hjung minggu nie achik akan cibuk ngan aktiviti pejabat,
minggu depan pon macam tue nampaknya dengan acara juara rakyat...
minggu ketiga pulak achik kene pergi ke felda residen trolak,sungkai,perak....
pertama kali ke sana ader kursus seminggu...
tinggalkan isteri berminggu2...
cam ner nie...???

Minggu pertama May lak isteriku ambil final exam...
insya'allah...doa abang akan sentiasa mengiringi sayang...
tiada hadiah perkahwinan yang paling abang mahu melainkan kejayan bee dalam pelajaran...
belajar rajin2 yer...
3.6 tau...
buktikan kita makin berjaya...

salam sayang dari suami mu....
Muhamad Yusrizal Nizam Azmi
///





Sunday, April 4, 2010

Cabaran

Hari ini hari kedua aku tergerak hati untuk meluahkan sesuatu di paparan ini.Aku rasa lapang apabila aku dapat meluahkan apa yang aku fikirkan.Kadang2 aku bukan memerlukan seseorang untuk mndengar celotehku tetapi aku mahu sesuatu yang dapat aku luahkan semua tanpa aku fikir apa2..Hari ini banyak sungguh cabaranku..Dari awal pagi aku dikejutkan rumateku, suamiku untuk aku bergegas mandi cz hostel ketiadaan air.Berat sungguh utk mataku celik..berat yang amat tanganku untuk menyapa tower di loker..Dengan muka yang masam aku melangkah dengan seribu persoalan untuk aku sambung tidur selepas cuci muka n gosok gigi..Yelah air yang ku angkut dari cafe semalam hanya tinggal separuh dari baldi yang saizny sedang sahaja.Semasa asyik menggosok gigi aku terfikir orang yang pergi kem masih bercuti hari ini, bermakna aku terpaksa berkerja hanya 2 orang..Ya ALLAH tak sanggup untuk aku fikir lebih mendaalm lagi..Aku ke wad awal 5 minit dari biasa aku sampai..itu pun da pukul 7.00am.Da dikira awal la jika dibandingkan dengan sebelum ini.Aku bekerja dengan begitu taksub, Aku tidak suka dengan prinsip senioriti yang diamalkan di wad..Aku lebih suka bergaul dan tidak membandingkan pangkat ku yang tidak seberapa..Bagiku dan akal fikiranku ilmu bukan diukur dengan warna yang ku galas di bahu..memang la ilmu yang dipelajari mengikut peringkat tetapi ada skill yang kita miliki tanpa kita belajar dengan buku.Yang paling aku suka hari ini aku daapt memasukkan ryle's tube pada pt aku..tp aku kaku semasa aku cari aktiviti untuk menghilangkan bosanku aku berbual2 dengan seorang pt..mula2nya rancak benar berbualan kami..Aku bertanya tentang familynya..isterinya sudah meninggal,anak2nya semua bekerja elok2 di KL..Tiba2 dia meminta aku hulurkan tisu kepadanya..menangis dia apabila bercerita tentang anak2nya..Aku terfikir sejenak adkah dia menangis tanda bangga atau dia rindukan anak2nya..Aku berlagak tidak bersalah dan aku minta diri dan menyibukkan diriku ke katil sebelah..Apabila balik dari kerja aku terus mencapai handsetku untuk mendengar suara yang ku tunggu2 untuk menghilangkan segaal penat yang ku pikul sampai ke kolej..terlupa da..nak tinggal je dekat wat..Pada awalnya panggilanku di omitkan sekejap kerana suami sedang makan..Takpe aku sabar menunggu..kemudian kedengaran suara yang ku tunggu mengomel dengan penuh manja dan ku kira dapat menghilangkan rasa penatku tadi...Tapi pada panggilan yang ketiga, memang suamiku fanatik dengan angka 3...Ku amati suaranya yang lemah longlai wat sutera ditiup angin pantai..begitu lemah suaranya..hatiku jadi gundah..Sakitkah dia..Atau main2..Ya Allah bantu la hambamu yang lemah ini..Aku tidak terdaya untuk menolong suamiku ketika itu..Aku amat kecewa dengan diriku yang tidak dapat menolong suamiku sendiri...ABGGG..bukan pintaku untuk meletakkan kedudukan kita begini..maafkan aku..

Saturday, April 3, 2010

Alahai suamiku..

Da 4 minggu kami menempuh satu alam yang agak mencabar jugak jika dikira secara prinsip Bernouli, tapi agak simple jika menggunakan kamus Al-Quran jika kena pada tempatnya...Apa la nasib jadi suami ku..jadi superman kah dia??atau jadi seorang hamba allah yang taat pada perintahNya..Ku kira amat beruntung dapat memiliki seorang hamba sepertinya yang dapat mengubah hampir 89% kehidupan aku sekarang..Tak boleh bagi 100% nanti tak dikira hamba yang bersyukur terhadapNya..bak oleh riak dan takakbur..Aku juga dikira amat beruntung kerana suamiku amat memahami keadaan ku sekarang..Rupanya bukan mudah untuk kita menjadi seorang isteri yang sempurna.Kita la chef,kita la house keeping,kita la manager,..tapi yang paling ku kira berat untuk aku laksanakan tanggungjawadku dengan begitu effision bak nak jadi chef..Tuhan saja yang tahu..berapa lama aku tak pegang periuk nasi..kat hostel ku kira menggunakan formula2 yang ku belajar di bangunan yang begitu Agam sekali akulah heroin yang dikira serba tahu.Tapi entah bagaimana nak jadikan cerita aku p tanya suamiku..Abggg..kena la lentok ckit cz nak bertanya soalan ni..Abgg..cukup ka air ni nak masak nasi..??Soalan yang cukup untuk suamiku masak aku untuk jadikan nasi tengahari tu..Tapi suami ku dengan tenang dan cukup bersama menjawap pertanyaan ku..BBB...beras ni takpe jika airnya terlebih..jgn terkurang sudah..Dengan tiba2 dadaku mengembang tanda teruja atas sikap yang ditonjolkan suamiku..Engkau la wiraku engkau la permata hatiku,ketika saat ku memerlukan kau hadir tanpa diminta..ku tahu kini bukan kerana wang ringgit yang kau curahkan..tapi hatiku cukup terpaut dengan rohani dan jasmanimu yang sukar untuk ku ungkap dengan seribu perkataan..tapi 500 perkataan pun tak dapat jugak nak ungkap apa yang ku fikir tentangmu..Cukup la kau tahu aku amat menyayangimu sehingga hujung usia kita.Ku harap masjid yang kita bina ini dihidupkan dengan kasih sayang kita,disirami dengan air mata gembira kita, dibajai dengan hilau tawa kita,disimbahi oleh sinaran mata gembira kita,Ditiupi oleh kata2 yang manis sentiasa dan yang ku paling mengharap dari seorang suami bimbinglah aku ke jalan yang benar yang daapt menerangi kehidupanku yang suram..Amin..

Wednesday, March 31, 2010

keje ooo keje (part two...)

salam...
Pada mulanya achik malas la nak sambung cerita panjang sgt,tp dek kene hayun ngan cerita rakan seperjuangan...
achik gerakan gak la jari nie untuk menari atas keyboard murah nie...
cerita tetap sama,cuma ade penambahan watak baru...
mak senah tetap ngan peragai lahabau dia,minggu nie achik skali lagi dapat keje last minute dia,tapi tak apela,bru trima ucapan semangat dari kak chik...
pak akop lak mulai berlagak baek depan kawan-kawan,walau hal,air tea-o segelas pon payah nak bayar,bukan orang lain punya penangan,tp sendiri telan pon tak nak keluar duit...ape punye jenis tangkai jering...klu jenis pak akop nie,patut la dapat umah 3,4 biji...tapi Allah s.w.t maha adil,kesenangan kat dunia,balasan pulak kat akhirat...

cite minggu nie mengenai mek yah spok....
banyak keranah orang tua nie,senang nak cerita klu ape yang dia nak,mesti dia dapat...ape dia ingat nie dunia alice in wonderland...kadang-kadang achik mulai bosan dengar cerita tentang mek yah nie.
klu dia nak maki ke,hamum ke....dia dah tak tengok kiri kanan,terus jer dia shoot...
WAK LUE...!!!
dia ingat dia sape...!
dahla sama2 kuli,tapi bajet diri macam golongan istana...pikir la hati orang2 bawahan nie....
kitaorang memang la makan gaji,tapi bukan di bayar untuk jadi dinding untuk di hamum camtue...
satu ketika dia pon penah di bawah,bukan terus diatas...jadi harus lah ingat pada akar dan umbi kita...
jangan lah kita terlalu mudah leka dengan kedudukan yang di kurnia...achik bukanlah berniat nak hamum dia kat cnie,tapi sekadar jadi teguran daripada pihak ketiga...achik memang tak de kepentingan pun ngan dia,tp dek kerana dengar sahabat lain dok cerita ttg mek yah spok nie,teringin gak nk cerita pada semua...tentang kehidupan sebagai pekerja nie....

ade jugak cerita ttg pak dogol...tapi xsempat achik nak cerita kan sekarang....
banyak lagi report suku tahun pertama yang nak kene edit...
hahaha....

salam...

langit indah jika bersulam dengan awan...
hidup indah jika bersulam dengan cabaran....

Tuesday, March 30, 2010

Hujung Minggu part 2....

Salam...
minggu nie achik mulakan berita sedih dengan berita ayahanda (Azmi bin hj Ramli) yang diserang sakit jantung....hari yang sama sewaktu achik berada di kelate.hari minggu lepas memeang memeritkan apabila,datok achik juga diserang minor stroke,sekarang masih koma di hospital raja pompuan zainab,kota bharu...
Di sebabkan oleh keje yang masih tertangguh,achik tidak la dapat menjaga lama beliau disana...achik bergegas pulang ke kuala terengganu untuk melawati ayahnda tercinta di hospital kuala terengganu...sebelum sempat achik sampai dihospital,achik telah mendapat kabar bahawa,ayahnda achik telah pulang ke...kemaman,untuk berehat di sana setelah duduk di wad ccu selama 4hari...
Dengan keadaan cuti yang tidak mengizinkan,achik harus kembali bertugas,walaupun achik kembali kerumah dengan bertemankan kak chik yang bercuti selama 2 hari,namum jauh di dalam hati...tersimpan pelbagai perasaan tentang keadaan ke2 pemimpin keluarga achik tue...
achik lak tak beberapa sihat....mungkin dek kerana perubahan cuaca,bila batuk tue macam nak pecah dada...klu dah terjojol jantung dan paru-paru,bru nak benti rokok...walaupun kak chik dah banyak kali beleter tentang tue,achik bukan pekak kan telinga,tp tangan nie tak benti nk hulur,mulut tak benti nak hisap,paru-paru tak nah benti nak sedut...
ntah la....
kadang memang untuk berubah menjadi lebih baik adalah sukar berbanding berlagak baik...
kita tak pernah nak hargai pemberian illahi,sehingga lah di tarik balik...
k la....nak balik lak....kak chik dah tunggu,
arini nie nak makan bersama....walaupun lauk hanya ala kadar,tapi penuh makna bila rasa masakan isteri....

salam....
semakin hariii...
semakin sayang....